čtvrtek 7. června 2012

American Idiot - Deska, která mě navždy dostala

Myslím si, že hodně lidí má nějakou desku nebo alespoň písničku, která ho ovlivnila, a kterou si s sebou ponese, když ne celý život, tak alespoň jeho podstatnou část. I já takovou mám. Je jím American Idiot od kalifornských Green Day.



Přiznám se, že Green Day pro mě byly do té doby velkou neznámou..Je to asi ostuda, ale neznal jsem ani legendární Dookie (na které již teďka nedám dopustit) ani Nimrod. Prostě jsem jen v rádiu slyšel tehdejší velkej hit Boulevard Of Broken Dreams. Jo líbilo se mi to, ale hlavní bylo, že cd obsahující tento hit přitáhl kamarád do školy. Okamžitě jsem ho začal sjíždět v tehdejším discmanu a propadal jsem mu víc a víc. Postupem času se mnou tahle nahrávka prošla hodně let a hodně jsem toho s ní zažil. Jak dobrýho, tak toho méně veselýho. Ale nikdy na ní nedám dopustit.
Bylo to něco, co mě proměnilo docela výrazně. Na popud American Idiota a Green Day jsem sháněl černou vypasovanou košili, červenou kravatu, koupil jsem si úzký černý kalhoty a svoje první Conversky. Byla to postupná proměna až do nedávné doby.
Vždycky když slyším např. písničky American Idiot, Jesus Of Suburbia nebo Wake Me Up When September Ends, mám husí kůži a mráz mi běhá po zádech. Tolik vzpomínek! Ta skvělá hudba, která mě v telecích letech vedla k (alespoň malé) rebelii, která mi dodávala kuráž a se kterou jsem srostl.
Green Day jsem si zamiloval. Jejich starší desky jsou super a jsou pro mě ikonou. Je pravda, ře nejnovější 21st Century Breakdown tolik nepřesvědčil, ale taky to není špatná deska a má spoustu dobrejch songů.
Jasně, mnoho z vás si řekne, že je to komerční srágora, že to nemá už tu starou nezávislou úroveň. No jasný, máte možná pravdu, ale vy jste snad nic komerčního neposlouchali/neposloucháte? Je to prostě něco s čím jsem dospěl a už to navždy zůstane v mojí hlavě.
American Idiot je pro Green Day stejně přelomová deska, jako byla třeba Dookie. Nikdo nemůže popřít, že svět (alespoň ten punk rockovej) zasáhla docela mánie a jejich koncerty byly fakt zážitek. Bullet In A Bible je nezapomenutelnej (viz tady Bullet In A Bible). Koncert v Praze z roku 2010 pro mě byl nejlepším hudebním zážitkem v životě!
Říkejte si co chcete, American Idiot je podle mě super deska. Mě změnila život, a tak mám občas "bitter sweet migraine in my head".

Žádné komentáře:

Okomentovat